fredag 13 februari 2009

Samlare

I min samling av sporttidningar finns många Rekord-Magasin. Den här tidningen på bröderna Nordahl är från 1948. Teckningarna på första sidan av Thord Lindblom var skickligt gjorda.

I boken svenska samlare visar en rad kändisar upp sitt samlande. Bland annat samlar Robert Aschberg på tavlor med den berömda fiskargubben. En intressant bok för samlare.



Redan 1954 var jag igång och samlade på sporttidningar. Skrev bland anat till Rekord-Magasinet för att beställa en årgång. Det gjorde mej odödlig enligt Idrottsantikvariatet. Man kan säga att det var en lätt överdrift. Det var många som skrev till "rekord" när det begav sig.


Mitt intresse för böcker och tidningar har alltid varit stort. Blev väl smittad av farsan som hade samma intresse. Han var helt knäckt om han inte fick en kvällstidning varje dag. Och då bodde vi ändå tre kilometer norr om staden och hade bara cyklar för att ta oss till staden och handla kvällstidningar. På den tiden kom också tidningarna på kvällen.
Själv har jag samlat på mej en ansenlig mängd böcker av alla de slag och sporttidningar (Rekord-Magasinet och All-Sport) genom åren. I samlingen ingår också ett stort antal årgångar av bildtidningen SE. Jag ska inte skryta med att ha läst alla böcker som finns i mina hyllor, men det är roligt att ha skrifterna. Tycker jag. Nästa alla samlar på något. Det finns till och med en bok utgiven som heter "Svenska samlare". En intressant läsning om folk som samlar på de mest underliga saker. Men så är det förstås inte med tidningar och böcker. Det är viktiga saker...

Under årens lopp har jag också hunnit med att binda in ett stort antal böcker och skrifter. Allt från Kalle Anka , fisktidningar, till SE-tidningar. Tycker det är ett gammalt trevligt hantverk värt att bevara. Under ett 20-tal år har jag och ett gäng trevliga kamrater ägnat åt oss bokbinderi under vinterhalvåret. Vi håller till hemma hos Bertil Sandén i Åsbro som köpte in bokbinderiutrustning som fanns vid Åsbrohemmet av landstinget. Han ansvarade för bokbinderiet på hemmet under ett antal år. Det var ett framsynt köp av Bertil

Är det någon som vill bli av med gamla sporttidningar, SE-tidningar och böcker, så är det bara att höra av sig till mej. Jag kan komma och kolla om det är något jag saknar.

Ove 0583-10429, ove.d@telia.com















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar