måndag 9 februari 2009

Ricky Bruch håller stilen





Under mina år som journalist har jag mött många intressanta personer. En del har var mycket udda, men trevliga och intressanta. Har alltid gillat att skriva och samtala med folk som gått sina egna vägar. Som inte har planerat sina liv till punkt och pricka. Ungefär som jag själv
En del har fortsatt att höra av sig många år efter det vi träffats. Och det är förstås mycket trevligt. Man ska vara rädd om sina vänner. En del av de så kallade kändisarna som jag mött under mina 30 år som journalist har inte varit så trevliga, men det har också funnits lysande undantag. Personer som inte varit det minsta stöddiga.

Mötet med diskusjätten Ricky Bruch tillhör ett av mina trevligaste minnen. Jag ordnade en gång med att han fick uppträda som hemlig tomte på handlare Soja Johanssons julfest för sin personal. Hade träffat Ricky på en föreläsning. När jag åkte dit bad Soja mej fråga Ricky om han kunde ställa upp. Det var inga problem. Han hade hunnit med att kyssa sångerskan Zarah Leander och dansat tryckare med den franska sexsymbolen Birgite Bardot, så en julfest i Askersund var inga problem.

Väntetiden i Askersund fördrev han på ett hotellrum med att titta på "Tipsextra" och dricka hälsobringande drycker. Ricky hade då gått över till att vara hälsoprofet. Han hade tagit upp kampen mot tablettmissbruk och dåligt levende. "Alla vill bli rika och vackra så fort som möjligt. När inte det går tar ungdomarna till tabletter. Det slutar bara på ett sätt, rena eländet"., förklarade han.

"Jag har själv använt tabletter. Som tur var slutade jag i tid. Man blir snurrig av tabletter", var diskusjättens klara besked till mej som aldrig tagit tabletter av något starkare slag. Jag har hållit mej till Läkerol.

Sojas personal fick gissa på den kraftige tomten med hjälp av lite ledtrådar från Soja som höll i presentationen. Det tog en stund innan tomten avslöjades. Efter avmaskeringen sjöng Ricky några jullåtar. Sedan fick publiken "chansen" att köpa hans bok "Gladiatorenas kamp". Ricky berättade att han hade besökt alla svenska kommuner utom Finspång och Askersund. Finspång hade han hunnit klara strax innan så Askersund blev sist i raden. "Hur många bor i Askersund egentligen? Det verkar som alla finns med på julfesten", funderade Ricky innan han hoppade in i Sojas bil för vidare transport till tåget i Hallsberg. Någon dag senare skulle han göra ett framträdande i Helsingborg.

Anledningen till att jag kom att tänka på förre världsrekordshållaren i diskus just nu var en en tidningsartikel för några dagar där han berättade om att han skulle bli 140 år gammal. Han tänkte bli äldst i släkten. Skönt att Björn Ricky Bruch fortfarande håller stilen.
OVE




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar