torsdag 5 februari 2009

Gamla Varmbadhuset.




Alla människor vill på något sätt göra avtryck i livet på något sätt. Det vore trist om ingen hade lagt märke att man inte finns. Eller gjort något. En del bygger hus, skaffar sig många barn, skriver böcker, fotograferar och allt vad det nu kan vara.

En del stora personligheter får också statyer resta över sina gärningar, medan vi "små" får kämpa på för att märkas. Själv har gjort en insats för ett gammalt hus i Askersund, nämligen Varmbadhuset. Och det är jag lite stolt över. Med lite skryt kan jag säga att den insatsen kommer att märkas många år framåt, men det är nästan bara jag som vet om de faktiska förhållande om hur den gamla texten på badhuset lyftes fram igen.

Faktum är att jag drev en kampanj för att texten skulle läggas i dagar igen efter många år. Någon hade målat över bokstäverna , men de syntes ändå lite svagt under den vita färgen. Så var det i många år. Anledningen till att jag engagerade mej var att folk började kalla huset för allt möjligt som inte hade med byggnaden att göra. Som "Dansens hus" och mycket annat konstigt.

Det gamla huset i Strandparken dryper av nostalgi. En halv generation askersundare är uppväxta med badhuset och namnet. Som skolgrabb var det obligatoriskt bad en gång i veckan för oss som gick i Kyrkskolan (Lindbogården). Vi fick gå i led från skolan till badhuset under vinterhalvåret. Alla barn skulle vara rena och fina-åtminstone en gång i veckan. Badtanten Hedlund såg till att vi tvättade oss ordentligt. Hon var vänlig men bestämd.

Så var det i början på 50-talet när de flesta saknade eget badrum. För stora familjer där det var knapert, som i mitt fall, var Varmbadhuset räddningen under vintern. På sommaren hade jag Gårdsjön på nära håll.

Mannen som såg till att min vilja förverkligades var fastighetschef Hasse Andersson. Men så hade vi också idrottat ihop. Han såg till att målar-Lasse fyllde i bokstäverna igen. Året var 1999 och då hade texten varit dolt i ett antal år. Jag föreslog då också att man skulle bilda Sällskapet Varmbadshusets Vänner och äta en god frukost i det gröna några gånger om året. Det förslaget är ännu inte förverkligat. Men det kanske kommer.
Ove

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar