onsdag 4 mars 2009

Märklig handstil

Torsten Tegner var en färgstark sportskrivare. Teckningen är gjord av Hermansson.
Kan någon tyda TT:s brev? Skriv gärna och kommentera i så fall. Själv hade jag stora problem. Kicka för större bild





Breven från Stig Slas Classon var enklare att läsa.


Under mina år som journalist fick jag naturligtvis kontakt med massor av människor. De flesta genom direktkontakt, men en del brevväxlade jag också med. Och det är just det här kommer att handla om.

Kände sportskrivaren och grundaren av Idrottsbladet Torsten Tegnér var en trevlig och rolig man. Men breven och vykorten från honom tog veckor att tyda. Någon mera driven handstil har jag aldrig råkat ut för. Det var rena gissningstävlingen att tyda TT:s handstil.
TT hörde ibland av sig om bandyn i Askersund. Han frågade hur det var IFK:s bandyess Gunnar Carlsson och Karl-Erik Södergren. Om jag träffade dom. Han ville alltid att jag skulle hälsa till bandystjärnorna när vi träffades. Sista gången han skrev skulle han inviga sitt utkikstorn i Gränna. TT skrev att han skulle stanna till på hemvägen för att dricka kaffe och äta sockerkaka hos mej i Askersund. Men det blev aldrig så. TT var gammal och sjuk och avled senare. Breven och vykorten har jag sparat.
Visar ett vykort så ni själva kan se hur det såg. Den som kan tyda kortet kan ju alltid kommentera det med några rader och berätta vad som stod.
Författaren Stig Slas Classon hade jag också lite kontakt med. Men den mannens brev var dock inga problem att tyda.

En del handskriva årsmötesreferat som dök upp på redaktionen kunde också vara ett problem att tyda. Men de allra flesta var mycket välskrivna med utmärkta handstilar. Tror att sekreterarna ibland blev valda till sin post just på grund av handstilen. Utvecklingen gick framåt. En del föreningar tog fram färdigskrivna referat med den tom ruta för den nya styrelsen. Tidningen slutade senare att ta emot handskrivna referat. Det tog helt enkelt för mycket tid att reda ut det hela. Och blev det fel så började telefonerna ringa.
Själv har jag en bedrövlig handstil efter alla år på tidningen då det gällde att skriva fort vid olika möten. Som fullmäktige. Men jag tränar på att bli lite bättre.
Ove Danielsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar