fredag 30 januari 2009

Hål i huvudet

TV-serien "Let´s dance" har verkligen hamnat i ropet de senaste veckorna genom alla skador. Jag följer inte serien, men de senaste dagarnas rubriker om att en av dansarna, Magdalena Graaf, fått operera en stor blödning i hjärnan har ingen kunnat undvika. Det har varit stor dramtik.

Har själv varit ute för exakt samma sak, därför har jag läst tidningarna lite extra. Med en maskinborr gör kirurgen ett hål i skallbenet för att komma år hjärnan. Sedan sugs blodet ut. Hålrummet rengörs och sys sedan ihop. I de flesta fall blir det inga fler besvär. Slag mot huvudet är orsaken till att det börjar blöda i hjärnan.

Enligt tidningsartiklarna har inte Graaf fått något slag mot huvudet. Blödningarna har kommit ändå. Själv ramlade jag ner från ett högt tak. Blev bara sämre och sämre. Efter tre månder hamnade jag akut på USÖ. När jag vakande efter operationen visste jag inte något vad som hänt. Jag var omringad av ett gäng i gröna rockar. De frågade lite försynt om jag visste var jag var. Gissade mej då till att jag var på någon Vårdcentral eller något liknande. Men så tänkte jag till änu en gång. Personalen på Vårdcentralen brukar inte ha gröna operationsrockar.

Snart nog blev jag medveten om vad som hänt. Jag hade jobbat hela tiden. Skrev artiklar som vanligt. Men jag mindes inte vad som hänt, vad jag skrivit för artiklar och vilka som jag träffat. Men artiklarna var det inget fel på enligt mina arbetskamrater. De tre senaste dagarna för operationen är helt blanka för mej. En märklig upplevelse.

När jag läser tidningarna om Graaf så ser jag att turen var på min sida. Enligt läkarna är dödligheten 50-60 procent. Den gången var procenten på min sida. Ofta påverkas talet efter en sådan skada. Har haft tur även där. Ingen har sagt något annat till mej i alla fall. Eller också är folk försynta.

Det enda minnet jag har efter huvudskadan är ett borrhål i huvudet. Och en ond axel. Annars är det mesta som förr. Ibland ska man ha lite tur. Det är inte så ofta jag haft det annars. Bara en gång som jag minns. Det var när jag gjorde lumpen och latrinen skulle tömmas. Då vann jag lottdragningen.
Ove

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar